Dr. Oliveira is Associate Professor at the Center of Natural and Human Sciences, Federal University of ABC / UFABC. Bachelor's degree in Chemistry from the University of São Paulo / USP, obtained the PhD in Molecular Biology at the Federal University of São Paulo - UNIFESP, for which he studied peptides action in the central nervous system for the control of obesity. Prior to joining the Universidade Federal do ABC, in August 2006, he studied the Renin-Angiotensin-Aldosterone System using analogues of angiotensin II, Post-doctoral internship at the Federal University of São Paulo. Currently developing studies on malaria and antimicrobial peptides in order to develop active compounds against various diseases.

Dr. Oliveira é Professor Associado no Centro de Ciências Naturais e Humanas da Universidade Federal do ABC / UFABC. Bacharel em Química pela Universidade de São Paulo / USP, obteve o título de Doutor em Biologia Molecular na Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP, para o qual estudou a ação de peptídeos no Sistema Nervoso Central, visando o controle da obesidade. Antes de ingressar na Universidade Federal do ABC, em Agosto de 2006, estudou o Sistema Renina-Angiotensina-Aldosterona utilizando análogos da angiotensina II, no estágio de Pós-doutorado na Universidade Federal de São Paulo. Atualmente, desenvolve estudos sobre a malária e peptídeos antimicrobianos, no intuito de desenvolver compostos ativos contra diversas doenças.

Research area

Our research on macromolecules area, specifically with biologically active peptides, allows the study of hormones, neurotransmitters and neuropeptides, toxins, antibiotics, proteins, enzyme activity and various biological systems. In studies with synthetic peptides, we can see the importance of peptide amino acid residues or proteins for cell recognition and its biological action.
In addition to the studies of antimalarial peptides that can act in the prevention and treatment of this disease, we studied the action of antimicrobial peptides, which are an excellent and promising branch to the application of peptides for therapeutic use.

Área de pesquisa

Nossa linha de pesquisa na área de macromoléculas, mais especificamente com peptídeos biologicamente ativos, propicia o estudo de hormônios, neurotransmissores e neuropeptídeos, toxinas, antibióticos, proteínas, atividade enzimática e de diversos sistemas biológicos. Nos estudos realizados com peptídeos sintéticos, podemos verificar a importância dos resíduos de aminoácidos de peptídeos ou de proteínas para o reconhecimento celular e para o disparo da atividade biológica.
Além dos estudos com peptídeos antimaláricos, que podem atuar na prevenção e no tratamento dessa doença,pesquisamos a ação dos peptídeos antimicrobianos, que constituem um excelente e promissor ramo para a aplicação de peptídeos para uso terapêutico.

Docente Permanente
Disponível para orientação: SIM