José Miranda de Carvalho Junior is an Adjunct Professor at the Center for Natural Sciences and Humanities (CCNH) at the Federal University of the ABC (UFABC), Brazil. He has a Ph.D. degree in Inorganic Chemistry. He worked as a postdoctoral researcher at the Institute of Physics at the University of São Paulo, Chemistry Department at the University of Turku, Finland, and Solid-State Physics Department at the University of Ghent, Belgium. Working to understand the role of microwave irradiation on inorganic materials syntheses. His research is focused on energy-converting inorganic materials for application in solar photocatalysis and multimodal targeted photodynamic therapy.

José Miranda de Carvalho Junior é Professor Adjunto do Centro de Ciências Naturais e Humanas (CCNH) da Universidade Federal do ABC (UFABC). Doutor em Química Inorgânica pelo Instituto de Química da USP. Trabalhou como pesquisador de pós-doutorado no Instituto de Física da USP, no Departamento de Química da Universidade de Turku, Finlândia, e no Departamento de Física do Estado Sólido da Universidade de Ghent, Bélgica. Sua pesquisa busca entender o papel da irradiação de micro-ondas na síntese de materiais inorgânicos luminescentes. Sua pesquisa está focada em materiais inorgânicos conversores de energia para aplicação em fotocatálise solar e terapia fotodinâmica multimodal.

Research area

The main focus of the research is the synthesis of micro- and nanometric inorganic materials that exhibit optical properties, e.g., photoluminescence, persistent luminescence and upconversion. The syntheses addressed in the research group are primarily microwave-assisted methods. The optically active materials are applied in light emitting devices (LEDs), optical batteries, photocatalysis, bioimaging and photodynamic therapy. The research group uses theoretical and experimental methods for the development of photophysical mechanisms that help in the design of new materials.

Área de pesquisa

O foco principal da linha pesquisa é a síntese materiais inorgânicos micro- e nanométricos que apresentam propriedades ópticas, e.g., fotoluminescência, luminescência persistente e conversão ascendente. As sínteses abordadas na linha de pesquisa são primordialmente métodos assistidos por radiação micro-ondas. Os materiais opticamente ativos são aplicados em dispositivos emissores de luz (LEDs), bateriais ópticas, fotocatálise, bioimagem e terapia fotodinâmica. A linha de pesquisa utiliza métodos teóricos e experimentais para o desenvolvimento de mecanismos fotofísicos que auxiliem no design de materiais inéditos.

Docente Permanente

Disponível para orientação: SIM